Formative research perspectives in a nursing program at a colombian university

Perspectives of formative research in a nursing program at a Colombian university

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26423/rcpi.v11i2.708

Keywords:

Undergraduate nursing, nursing research, scientific contributions in nursing

Abstract

The advancement of nursing as a discipline hinges on robust scientific production, underscoring the imperative to foster the generation of new knowledge. This manuscript aims to meticulously characterize the landscape of undergraduate theses within a nursing program at a prominent private university in southern Colombia, thereby elucidating future research perspectives. Employing a bibliometric documentary approach, we scrutinized the research output of nursing students, analyzing 113 theses conducted from 2017 to 2021. The majority of these scholarly works delved into the realms of hospitalized patient care and interactions with healthcare professionals. Situated within established nursing models and theories, there was a notable emphasis on the paradigm of Dorothea Orem. The thematic focus revolved around critical areas such as quality in healthcare delivery and the acquisition of health-related knowledg

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Edna Fabiola Galán-González, Fundación Universitaria Navarra (UNINAVARRA) | Neiva - Colombia | CP 410010

    PhD en Ciencias de la Salud y del Deporte, por la Universidad de Zaragoza - España

  • Sandra Milena Mesa Rodríguez, Fundación Universitaria Navarra (UNINAVARRA) | Neiva - Colombia | CP 410010

    Magíster en Enfermería, por la Universidad de La Sabana - Colombia

  • Liliana Campos Quintero, Fundación Universitaria Navarra (UNINAVARRA) | Neiva - Colombia | CP 410010

    Magíster en Enfermería Mención Materno Infantil, por la Universidad del Valle - Colombia

  • Eidy Lorena Mahecha-Gamboa, Fundación Universitaria Navarra (UNINAVARRA) | Neiva - Colombia | CP 410010

    Magíster en Salud Pública, por la Pontificia Universidad Javeriana - Colombia

References

Balcázar, Fabricio. (2003). Investigación acción participativa (IAP): Aspectos conceptuales y dificultades de implementación. Fundamentos en Humanidades, IV (7-8), 59-77. https : / / dialnet . unirioja . es / servlet / articulo ? codigo=1272956.

Bastías Arriagada, E. M. (2022). Desafíos en la formación en promoción de la salud en estudiantes universitarios. Evidentia Revista de Enfermería Basada en la Evidencia, 9(e13856), 1-2. [online]. Disponible en: http : / / ciberindex . com / index . php / ev / article / view / e13856 / e13856.

Calderón, Javier; y López, Diana. (s.f.). Orlando Fals Borda y la investigación acción participativa: aportes en el proceso de formación para la transformación. I Encuentro hacia una Pedagogía Emancipatoria en Nuestra América, (1-7). online. Disponible en: https : / / pedagogiaemancipatoria.files.wordpress. com / 2014 / 04 / pedagogc3adas - eman - lc3b3pez-cardona-y-calderc3b3n.pdf.

Carvajal Carrascal, Gloria. (2021). Research in the Nursing Care Group - UniSabana and Aquichan: Track Record and Challenges. Aquichan, 21(4), 1-4. https://doi.org/10. 5294/aqui.2021.21.4.1.

Castañeda-Hidalgo, Hortensia; Visovsky, Constance; Hernández, Dolores Eunice; González-Quirarte, Nora Hilda; Compeán-Ortiz, Lidia; y Campiño, Sandra Milena. (2021). Nursing’s contributions to Sustainable Development Goals in Latin America through education, leadership, and partnerships. International Journal of Nursing Studies, 121, 104004. https://doi.org/10.1016/J. IJNURSTU.2021.104004.

Castro Pombo, Magdalena; y Simian, Daniela. (2018). La enfermería y la investigación. Revista Médica Clínica los Condes, 29(3), 301-310. https://doi.org/10.1016/j.rmclc. 2018.04.007.

Chen, Qirong; Sun, Mei; Tang, SSiyuan; y Castro, Aimee. (2019). Research capacity in nursing: A concept analysis based on a scoping review. BMJ Open, 9(11), https: / / doi . org / 10 . 1136 / bmjopen - 2019 bibrangedash032356.

Cortina Hernández, Abdul; Losada Busquets, Pilar; y González Gafas, Carlos. (2022). Formative research in nursing: A concept analysis. Educación Médica, 23(6), = https://doi.org/10.1016/j.edumed.2022.100766.

Díaz Soledispa, Maricela Mariana., Coello Llerena, María Fernanda, y Acurio Barre, Solage Lisseth. (2022). Percepción sobre la investigación formativa en estudiantes de Enfermería de la Universidad Técnica Estatal de Quevedo. LATAM Revista Latinoamericana De Ciencias Sociales Y Humanidades, 3(2), 1451-1463. https: //doi.org/10.56712/latam.v3i2.194.

Dussault, Gilles. (2020). From subordination to complementarity? Revista Latino-Americana de Enfermagem, 28(e3355), 1-3, https:// doi.org/10.1590/1518bibrangedash8345. 0000.3355.

Espinoza Freire, Eudaldo Enrique. (2020). La investigación formativa. Una reflexión teórica. Revista Conrado, 16(74), 45-53. [online]. Disponible en: http://scielo.sld. cu/pdf/rc/v16n74/1990-8644-rc-16-74- 45.pdf.

Eun, Im; Reiko, Sakashita; Chia-Chin, Lin; Tae-Hwa, Lee; Hsiu-Min, Tsai; y Jillian, Inouye. (2020). Current Trends in Nursing Research Across Five Locations: The United States, South Korea, Taiwan, Japan, and Hong Kong. Journal of Nursing Scholarship, 52(6), 671-679. https://doi.org/10.1111/jnu.12592. Fawcett, Jacqueline. (2014). Tendencias de investigación en enfermería. Aquichan, 14(3), 289-293. https://doi.org/10.5294/ aqui.2014.14.3.1.

Fernández-Deaza, Ginna Paola; Villate-Soto, Steffany Lorena; y Puerto-Jiménez, Devi Nereida. (2017). Competency-based education for medical students on prevention and early detection of cancer. Educación Médica, 18(4), 270-275. https: //doi.org/10.1016/j.edumed.2016.11.011.

González-Garcia, Alberto; Díez-Fernández, Ana; Martín-Espinosa, Noelia; Pozuelo-Carracosa, Diana; Mirón-González, Rubén; y Solera-Martínez, Montserrat. (2020). Barriers and facilitators perceived by spanish experts concerning nursing research: A delphi study. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(9), https://doi.org/10. 3390/ijerph17093224.

Gregorio-Chaviano, Orlando; Méndez-Rátiva, Claudia Patricia; Peralta González, María Josefa; y Frías Guzmán, Maylin. (2015). Investigación colombiana en enfermería. Un análisis bibliométrico de su visibilidad en ISI WoS (2001-2013). Enferm. Glob14(40), 175-191. Disponible en: http: / / scielo . isciii . es / scielo . php ? script = sci _ arttext & pid = S1695 - 61412015000400007&lng=es..

Guelmes Valdés, Esperanza Lucía; y Nieto Almeida, Esperanza Lucía. (2015). Algunas reflexiones sobre el enfoque mixto de la investigación pedagógica en el contexto cubano. Revista Universidad y Sociedad, 7(1), 23-29. online. Disponible en: http://rus.ucf.edu.cu/. Hernández, C.; Ojeda, T.; Torres, P.; y Arizmendi, E. (2020). Caracterización de las investigaciones de tesis de posgrado en enfermería. Enfermería Universitaria, 17(3), 328-339. https://doi.org/10.22201/ eneo.23958421e.2020.3.758.

Im, E.; y Lee, Y. (2018). Transcultural Nursing: Current Trends in Theoretical Works. Asian Nursing Research, 12(3), 157-165. https://doi.org/10.1016/j.anr.2018.08. 006. online.

Lusmilasari, L.; Aungsuroch, Y.; Widyawati, Sukratul, S.; Gunawan, J.; y Perdana, M. (2020). Nursing research priorities in Indonesia as perceived by nurses. Belitung Nursing Journal, 6(2), 41-46. https://doi.org/10.33546/BNJ.1055.

Mendes, I.; Ventura, C.; Silva, Í.; Gir, E.; de Almeida, E.; Queiroz, A.; Carrara, B.; Fernandes, R.; da Silva, T.; y de Sousa, Á. (2020). Alignment and contribution of nursing doctoral programs to achieve the sustainable development goals. Human Resources for Health, 18(1), https://doi. org / 10 . 1186 / s12960 - 020 - 00530 bibrangedash7.

Misión Internacional de Sabios 2019. (2020b). Propuestas y desafíos para la salud y la vida. Una visión desde la Misión. Garantizar una vida saludable y promover el bienestar de todos los colombianos en todas las edades. (volumen 2). Bogotá: Vicepresidencia de la República de Colombia, Ministerio de Ciencia, Tecnología e Innovación. https: / / bibliotecadigital . udea . edu . co / bitstream / 10495 / 17096 / 1 / PropuestasDesafiosSalud_2020.pdf.

Ochando-García A. (2021). Investigación enfermera: más allá de la responsabilidad del profesional. Enfermería Nefrológica., 24(4), 333-335. Sociedad Española de Enfermería Nefrológica. https: / / doi . org / 10. 37551 / S2254 bibrangedash28842021028.

Velosa, L. y Osorio, J. (2017). Producción científica en una Facultad de Enfermería de una universidad privada de Medellín. Medicina UPB., 36(1), 44-50. https://doi. org/10.18566/medupb. v36n1.a06. Vera, E. (2020). Formation of Nurses at Universidad de Antioquia: A Reality embodied in its Study Plans. Investigacion y Educación en Enfermería., 38(3), 1-13. https://doi.org/ 10.17533/UDEA.IEE.V38N3E04.

Published

2023-12-22

Issue

Section

Original Articles

Deprecated: json_decode(): Passing null to parameter #1 ($json) of type string is deprecated in /var/www/ojs_ciencia_nueva/plugins/generic/citations/CitationsPlugin.php on line 68