The curriculum of agricultural and livestock sciences at UPSE. A student perspective for analisis
DOI:
https://doi.org/10.26423/rcpi.v3i1.14Keywords:
Curriculum, Agricultural and livestock Sciences, Curriculum redesignAbstract
Higher education in Ecuador is going through a process of changes where the redesign of the careers is taking an important role. The new curricula must be conceived taking into account the criteria and perspective of employers, professors, researchers, undergraduate students from different specialties and current students. This research considers the opinions of last semester students from the Agricultural and livestock Engineering and Agricultural and Agribusiness Management Engineering at the Faculty of Agricultural Sciences in State University of Santa Elena with the aim of revealing the contributions of these careers for the training of future students in order to solve the problems and tensions of the country and the zone 5, and reveal their possibilities to bring knowledge and qualified labor for a change in the productive matrix as well. A survey was applied to the students in order to get the level of knowledge about these issues: the problems tensions of the zone in which the career can contribute and solve, their opinions about pre-professional practicum and internships, the projects connected to the agricultural and livestock reality, their proposal for the betterment of the career and its potential to change the productive matrix. From the collected criteria a group of actions is proposed to be considered in the redesign of the agricultural and livestock Engineering.
Downloads
References
San Martín Raquel. La era post-universitaria. ¿Por dónde circulan hoy las ideas más innovadoras? Progreso Semanal, 5 de octubre, 2014. Disponible en: http://progresosemanal.us/20141005/la-era-post-universitaria-por-donde-circulan-hoy-las-ideas-mas-innovadoras/. Consultado el 30 de abril de 2015.
Naidorf J, Giordana P. y Horn M. (2007) La pertinencia social de la Universidad como categoría equívoca. Revista Nómadas, octubre de 2007; 27: 22-33.
Martínez AJ. La acción tutorial de la función docente universitaria. Revista complutense de educación, 1997; 8(1): 233-252.
Larrea de Granados E. El currículo de la Educación Superior desde la complejidad sistémica. Algunas consideraciones para orientar el proceso de construcción del nuevo modelo de formación universitaria. Disponible en: http://www.ces.gob.ec/doc/regimen_academico/propuesta_reglamento/presentacion%20plan%20excelencia%20luis%20vargas%20torres.pdf. Consultado el 2 de mayo de 2015.
UNESCO, Revisión de la clasificación internacional normalizada de la educación (CINE). Conferencia General, 36ª reunión. París. 2011. Disponible en: http://unesdoc.unesco.org/images/0021/002116/211619s.pdf. Consultado el 2 de mayo de 2015.
Downloads
Published
Issue
Section
License
El titular de los derechos de autor de la obra, otorga derechos de uso a los lectores mediante la licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional. Esto permite el acceso gratuito inmediato a la obra y permite a cualquier usuario leer, descargar, copiar, distribuir, imprimir, buscar o vincular a los textos completos de los artículos, rastrearlos para su indexación, pasarlos como datos al software o usarlos para cualquier otro propósito legal.
Cuando la obra es aprobada y aceptada para su publicación, los autores conservan los derechos de autor sin restricciones, cediendo únicamente los derechos de reproducción, distribución para su explotación en formato de papel, así como en cualquier otro soporte magnético, óptico y digital.
Deprecated: json_decode(): Passing null to parameter #1 ($json) of type string is deprecated in /var/www/ojs_ciencia_nueva/plugins/generic/citations/CitationsPlugin.php on line 68