Study on the Competencies Demanded by Companies, for the Labor Insertion of Professionals in the Province of Santa Elena in 2013

Authors

  • Jairo Cedeño Universidad Estatal Península de Santa Elena
  • Karina Bricio Universidad Estatal Península de Santa Elena

DOI:

https://doi.org/10.26423/rctu.v1i3.28

Keywords:

Labor market, skills, abilities, competences, labor demand

Abstract

The current research objective is to determine the skills required by public and private companies of the province, and to analyze the labor market for professionals. Nowadayscompanies grow, expand and it is the opportunity for universities to offer students with abilities dexterities and knowledge according to companies demands. Hence, the importance of this study which determined the skills demanded the companies to insert our professionals in the diverse labor areas in order they can exploit those capacities acquired in the university. It developed a quantitative study which determined that companies in Santa Elena province are hiring youths among the ages from 25 to 35 years. In their recruitment process they are considering as first instance, experience labor, followed professional formation, academic title, postgrad courses among other, among the main activities that the professionals carry out correspond to the countable areas, administration of the human talent, evaluation and formulation of projects, budget and public purchases. It was also determined among the main dexterities that should have them professionals to the moment to incorporate in the labor environment it is; team work, leadership, professional ethics and knowledge in the English language. The province stands out for its tourism, human relationships, and administrative knowledge

Downloads

Download data is not yet available.

References

NARESH MALHOTRA libro de Investigación Mercados 8va edición año 2008

LUIS TAMAYO TAMAYO. Libro de la Metodología de la Investigación. Año 2006

MARIANA BETZABETH PELAYO PÉREZ Capital social y competencias profesionales.

FRANCISCO DE ASÍS BLAS, Alianza editorial, 2007.Competencias profesionales en la formación profesional.

MENDEZ ALVAREZ, CARLOS EDUARDO, Año 2006, libro de Diseño y Desarrollo del Proceso de Investigación.

BERNAL, CESAR AUGUSTO, Año 2008, libro de Metodología de la Investigación

SARA MARÍA GONZÁLEZ BETANCOR, Inserción laboral, desajuste educativo y trayectorias laborales de los titulados en Formación Profesional Específica en la isla de Gran Canaria (1997-2000).

PÉREZ ESCODA, NÚRIA, Lainserción laboral integrada en el currículum de formación ocupacional, tesis doctoral. (1994).

AGUILAR, M. I. (2002). La inserción laboral de los jóvenes en España: un enfoque microeconométrico (Doctoral dissertation, Tesis Doctoral. Universidad de Málaga).

JORGE CARRILO, Y CONSUELO IRANZO, año 2002, Calificaciones y competencias laborales en América Latina.

Marta Novick, Mara Bartolomé, Mariana Buceta, Martina Miravalles, Cecilia Senén González año 1998, Nuevos puestos de trabajo y competencias laborales.

BUNK, G. (1994). La transmisión de las competencias en la formación y perfeccionamiento profesionales de la RFA. Revista Europea de Formación Profesional, (1), 8-14.

REPETTO TALAVERA, E., & PÉREZ-GONZÁLEZ, J. C. (2007). Formación en competencias socioemocionales a través de las prácticas en empresas. Revista Europea de Formación Profesional, (40), 92-112.

QUANG, N. T. (2006). Diagnóstico del nivel de desarrollo de las competencias emocionales del personal de contacto de la Empresa Eléctrica Matanzas [tesis]. Matanzas: Universidad de Matanzas Camilo Cienfuegos.

Downloads

Published

2013-12-12

Issue

Section

Original Articles

How to Cite

Study on the Competencies Demanded by Companies, for the Labor Insertion of Professionals in the Province of Santa Elena in 2013. (2013). UPSE Scientific and Technological Magazine, 1(3), 24-31. https://doi.org/10.26423/rctu.v1i3.28