Incidence of Internet use time on academic performance in a group of university students in the city of Riobamba (Ecuador)
DOI:
https://doi.org/10.26423/rctu.v2i3.51Keywords:
Search, consultations, study, Internet, academic performanceAbstract
This research examines the relationship between Internet usage time and the quantitative and qualitative achievement of 127 students at the university level, confronted with the information provided by 15 teachers at the same level; entire study population uses the Internet. It`s use as a study tool contributes positively to academic performance, since the student must select, analyze and understand the information found, which is corroborated by applying the Pearson Coefficient and get a value of 0.80. However, the duties developed by students with information obtained from the Internet presents a different reality: 66.67% of jobs are rated between good and fair, which shows the lack of contribution to the quality of them: mostly the teachers report that are verbatim copies of documents consulted or contain inaccurate information, making necessary the additional contribution with an innovative consultation processes, leading to critical and constructive analysis for these tasks are productive processes of knowledge development approach.
Downloads
References
ADELL, J. y SALES, A., 1999. El profesor on line: Elementos para la definición de un nuevo rol docente. Comunicación presentada en EDUTEC’99, Universidad de Sevilla.
ADUNA M., MARQUEZ, E., 1987. Curso de hábitos de estudio y autocontrol. México.
AGUINSACA, J., 2002. Módulo: La investigación socioeducativa. Ecuador. Loja.
BELAUNDE, I., 1994. Hábitos de estudio. En: Revista de la Facultad de Psicóloga de la Universidad Femenina del Sagrado Corazón, año 2, n° 2, octubre. Perú. Lima.
CARTUCHE, N. y otros. 2005. El proceso de la investigación de grado módulo 2. PROMADUIS. Universidad Nacional de Loja, Ed. Universitaria. Ecuador. Loja.
LLAROSA, F., 1994. El rendimiento educativo. España.[7]MADDOX, H., 1979. Cómo estudiar. España. Barcelona.
QUEVEDO A., 1993. Rasgos de continuidad del rendimiento académico. Perú.
JOHNSON, R., 2012. Probabilidad y estadística para ingenieros. México.
TORRES, E., 1996. Autoestima. Perú. Lima.
TOURON, J., 1984. Factores de rendimiento académico en la universidad. España.
ARIAS, F., 1998. Mitos y Errores en la Elaboración de Tesis y Proyectos de Investigación. Venezuela. Caracas.
Datanálisis C.A., 2001. Penetración de internet en la población y perfil sociodemográfico de los usuarios. http://www.datanalisis.com.
www.espoch.edu.ec
SABINO, C., 1992. El Proceso de Investigación. Venezuela. Caracas.
Downloads
Published
Issue
Section
License
El titular de los derechos de autor de la obra, otorga derechos de uso a los lectores mediante la licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional. Esto permite el acceso gratuito inmediato a la obra y permite a cualquier usuario leer, descargar, copiar, distribuir, imprimir, buscar o vincular a los textos completos de los artículos, rastrearlos para su indexación, pasarlos como datos al software o usarlos para cualquier otro propósito legal.
Cuando la obra es aprobada y aceptada para su publicación, los autores conservan los derechos de autor sin restricciones, cediendo únicamente los derechos de reproducción, distribución para su explotación en formato de papel, así como en cualquier otro soporte magnético, óptico y digital.