Physical knowledge in ecuadorian students fromupper basic education

Authors

  • Luis Enrique Hernández Amaro Universidad Nacional de Educación, Ecuador Author
  • Ana Mari Pimentel Garriga Universidad Nacional de Educación, Ecuador Author

DOI:

https://doi.org/10.26423/rcpi.v5i1.150

Keywords:

Alternative conceptions, students of the Higher Basic Education, science teaching

Abstract

Research on alternative conceptions of students, in the face of many natural phenomena, as well as their causes and characteristics, shows that after many years of schooling, even more than a decade, in  which  students  have  been  taught  the  correct  conceptions,  these  continue  to  have  alternative conceptions  that  do  not  correspond  to  the  scientifically  accepted  ones.The  present  work  has  been developed  with  the  objective  of  evaluating  the  existence  of  alternative  conceptions  about  science  in Ecuadorian students graduated from the Higher Basic Education in the province of Cañar in Ecuador.For this, a research with an exploratory scope and a quantitative research methodology was projected. To obtaininformation, a multiple-choice test is used based on an exhaustive analysis in the curriculum of Sciences for Higher Basic Education and a thorough review of other tests that have been applied for these same purposes in other investigations. The results were analyzed and interpreted by constructing the frequency tables for each of the items, evidencing the existence of alternative ideas about science among the graduates of Higher Basic Education in the province of Cañar in Ecuador.

Downloads

Download data is not yet available.

References

MINEDUC. Ministerio de Educación. Ecuador. [Online].; 2016. Available from: http://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2016/03/CCNN1.pdf.

Camargo ÉPd, Scalvi LVdA, Braga TMS. CONCEPCIONES ALTERNATIVAS SOBRE REPOSO Y MOVIMIENTO, MODELOS HISTÓRICOS Y DEFICIENCIA VISUAL. ENSEÑANZA DE LAS CIENCIAS. 2007: p. 171-182.

Rodríguez V, Díaz-Higson S. CONCEPCIONES ALTERNATIVAS SOBRE LOS CONCEPTOS DE ENERGÍA, CALOR Y TEMPERATURA DE LOS DOCENTES EN FORMACIÓN DEL INSTITUTO PEDAGÓGICO EN SANTIAGO, PANAMÁ. Actualidades investigativas en educación. Universidad de Costa Rica. 2012: p. 1-26.

Valdés Castro P. Enseñanza de la Física Elemental La Habana. Cuba: Pueblo y Educación; 2002.

Fernández I, Gil Pérez D, Valdés P. La superación de las visiones deformadas de la ciencia y la tecnología: un requisito esencial para la renovación de la educación científica La Habana. Cuba: Pueblo y Educación; 2004.

UNESCO. ¿Cómo promover el interés por la cultura científica? Una propuesta didáctica fundamentada para la educación científica. In; 2005; Santiago de Chile: ORELAC/UNESCO. p. 11.

Alonso Vázquez A. Concepciones alternativas en Física y Química de Bachillerato: una metodología diagnóstica. Enseñanza de las Ciencias. 1990: p. 251-258.

Pozo J. Las ideas del alumnado sobre la ciencia: de dónde vienen, a donde van.y mientras tanto qué hacemos con ellas. Alambique: Didáctica de las ciencias experimentales, 7. 1996: p. 18-26.

Furió C. Las concepciones alternativas del alumnado en ciencias: dos décadas de investigación. Resultados y tendencias. Alambique: Didáctica de las ciencias experimentales 7. 1997: p. 7-17.

Blanco López Á, Prieto Ruíz T. Las concepciones de los alumnos y la investigación en Didáctica de las Ciencias. Málaga; 1997.

UNESCO. DECLARACION SOBRE LA CIENCIA Y EL USO DEL SABER CIENTIFICO. In; 1999; Budapest. Hungría.

Downloads

Published

2017-06-30

Deprecated: json_decode(): Passing null to parameter #1 ($json) of type string is deprecated in /var/www/ojs_ciencia_nueva/plugins/generic/citations/CitationsPlugin.php on line 68