Physical knowledge in ecuadorian students fromupper basic education
DOI:
https://doi.org/10.26423/rcpi.v5i1.150Keywords:
Alternative conceptions, students of the Higher Basic Education, science teachingAbstract
Research on alternative conceptions of students, in the face of many natural phenomena, as well as their causes and characteristics, shows that after many years of schooling, even more than a decade, in which students have been taught the correct conceptions, these continue to have alternative conceptions that do not correspond to the scientifically accepted ones.The present work has been developed with the objective of evaluating the existence of alternative conceptions about science in Ecuadorian students graduated from the Higher Basic Education in the province of Cañar in Ecuador.For this, a research with an exploratory scope and a quantitative research methodology was projected. To obtaininformation, a multiple-choice test is used based on an exhaustive analysis in the curriculum of Sciences for Higher Basic Education and a thorough review of other tests that have been applied for these same purposes in other investigations. The results were analyzed and interpreted by constructing the frequency tables for each of the items, evidencing the existence of alternative ideas about science among the graduates of Higher Basic Education in the province of Cañar in Ecuador.
Downloads
References
MINEDUC. Ministerio de Educación. Ecuador. [Online].; 2016. Available from: http://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2016/03/CCNN1.pdf.
Camargo ÉPd, Scalvi LVdA, Braga TMS. CONCEPCIONES ALTERNATIVAS SOBRE REPOSO Y MOVIMIENTO, MODELOS HISTÓRICOS Y DEFICIENCIA VISUAL. ENSEÑANZA DE LAS CIENCIAS. 2007: p. 171-182.
Rodríguez V, Díaz-Higson S. CONCEPCIONES ALTERNATIVAS SOBRE LOS CONCEPTOS DE ENERGÍA, CALOR Y TEMPERATURA DE LOS DOCENTES EN FORMACIÓN DEL INSTITUTO PEDAGÓGICO EN SANTIAGO, PANAMÁ. Actualidades investigativas en educación. Universidad de Costa Rica. 2012: p. 1-26.
Valdés Castro P. Enseñanza de la Física Elemental La Habana. Cuba: Pueblo y Educación; 2002.
Fernández I, Gil Pérez D, Valdés P. La superación de las visiones deformadas de la ciencia y la tecnología: un requisito esencial para la renovación de la educación científica La Habana. Cuba: Pueblo y Educación; 2004.
UNESCO. ¿Cómo promover el interés por la cultura científica? Una propuesta didáctica fundamentada para la educación científica. In; 2005; Santiago de Chile: ORELAC/UNESCO. p. 11.
Alonso Vázquez A. Concepciones alternativas en Física y Química de Bachillerato: una metodología diagnóstica. Enseñanza de las Ciencias. 1990: p. 251-258.
Pozo J. Las ideas del alumnado sobre la ciencia: de dónde vienen, a donde van.y mientras tanto qué hacemos con ellas. Alambique: Didáctica de las ciencias experimentales, 7. 1996: p. 18-26.
Furió C. Las concepciones alternativas del alumnado en ciencias: dos décadas de investigación. Resultados y tendencias. Alambique: Didáctica de las ciencias experimentales 7. 1997: p. 7-17.
Blanco López Á, Prieto Ruíz T. Las concepciones de los alumnos y la investigación en Didáctica de las Ciencias. Málaga; 1997.
UNESCO. DECLARACION SOBRE LA CIENCIA Y EL USO DEL SABER CIENTIFICO. In; 1999; Budapest. Hungría.
Downloads
Published
Issue
Section
License
El titular de los derechos de autor de la obra, otorga derechos de uso a los lectores mediante la licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional. Esto permite el acceso gratuito inmediato a la obra y permite a cualquier usuario leer, descargar, copiar, distribuir, imprimir, buscar o vincular a los textos completos de los artículos, rastrearlos para su indexación, pasarlos como datos al software o usarlos para cualquier otro propósito legal.
Cuando la obra es aprobada y aceptada para su publicación, los autores conservan los derechos de autor sin restricciones, cediendo únicamente los derechos de reproducción, distribución para su explotación en formato de papel, así como en cualquier otro soporte magnético, óptico y digital.
Deprecated: json_decode(): Passing null to parameter #1 ($json) of type string is deprecated in /var/www/ojs_ciencia_nueva/plugins/generic/citations/CitationsPlugin.php on line 68