The graduate follow-up process in the curricular upgrading of Systems Engineering Career at Universidad Catolica, Azogues campus
DOI:
https://doi.org/10.26423/rcpi.v3i3.81Keywords:
graduate follow up, systems engineering, curriculum designsAbstract
Careers offered at Higher Education institutions in Ecuador, within their functional structure, have a very important process that identifies and determines the behavior and labor market of their alumni; at Catholic University of Cuenca (UCACUE), such process is found at the Graduate Follow-up Department, which provides necessary feedback to the curriculum and has representatives from each one of their Faculties. They handle fundamental techniques to improve the curricular upgrading criteria measured under the Academy indicator by the evaluating organism for Ecuadorian universities. This is why the Systems Engineering Career of the Catholic University of Cuenca, Azogues campus, carries out the system and usage of data collection tools, social networks, etc. By applying a field research and according to results and their interpretations, through a descriptive research, relevant aspects of continuous improvement in study plans and curriculum designs are obtained. In this article, the process of graduate follow up is specified, taking in consideration the graduating classes between 2011 and 2013, for a total of 41: 21 in 2011, 16 in 2012, and 4 in 2013; and a sample of 100%, showing the main results of its execution, directly related to the criteria obtained at present.
Downloads
References
Marulanda-Galvis J, Ortiz-Botero E, Moratto-Vásquez N, Patricia A, Rojas A. Caracterización de Egresados de la universidad en las cohortes de 2003, 2005, 2007 y momento ‘0’. Revista CES Psicología 2010; 3: 50-63.
COLLINS, R. (1986). Teorías funcionalista y conflictual de la estratificación educativa”. Educación y Sociedad, núm. 5., pp. 125-148. 3 BONAL, X. (1998). Sociología de la educación. Una aproximación crítica a las corrientes contemporáneas, pag. 74 4 ANECA: Modelo de evaluación. Criterios. s.f. Disponible en http://www.aneca.es
Aneca, Modelo de evaluación. Criterios. s.f. disponible en http://www.aneca.es 2. Bonal, X, Sociología de la educación. Una aproximación crítica a las corrientes contemporáneas. Barcelona: Paidós; 1998.
Collins, R, Teorías funcionalista y conflictual de la estratificación educativa. Educación y sociedad. Canadá; 1986.
Consolidado del estudio sobre aspectos curriculares de los graduados períodos 2011–2012–2013, Universidad Católica de Cuenca, Sede Azogues. Azogues; 2014.
Consolidado del estudio de empleabilidad de los graduados períodos 2011–2012–2013, Universidad Católica de Cuenca, Sede Azogues. Azogues; 2014.
Day, R, Cómo escribir y publicar artículos científicos, Washington D.C. Organización panamericana de la salud; 2005.
Leiva, F, Nociones de metodología de la investigación. Quito. Cámara Ecuatoriana del Libro, Núcleo de Pichincha; 2002.
Marulanda-Galvis, J; Ortiz-Botero, E; Moratto-Vásquez, N, Caracterización de egresados de la Universidad en las cohortes de 2003, 2005 y 2007 y momento ‘o’. Norteamérica, Revista CES Psicología; 2010.
Seijo, Cristina; Barroeta, M, Planificación estratégica, Madrid: EAE; 2012.
Vallejo, R, Manual de escritura académica. Guía para estudiantes y maestros. Quito: Corporación Editora Nacional; 2003.
Downloads
Published
Issue
Section
License
El titular de los derechos de autor de la obra, otorga derechos de uso a los lectores mediante la licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional. Esto permite el acceso gratuito inmediato a la obra y permite a cualquier usuario leer, descargar, copiar, distribuir, imprimir, buscar o vincular a los textos completos de los artículos, rastrearlos para su indexación, pasarlos como datos al software o usarlos para cualquier otro propósito legal.
Cuando la obra es aprobada y aceptada para su publicación, los autores conservan los derechos de autor sin restricciones, cediendo únicamente los derechos de reproducción, distribución para su explotación en formato de papel, así como en cualquier otro soporte magnético, óptico y digital.
Deprecated: json_decode(): Passing null to parameter #1 ($json) of type string is deprecated in /var/www/ojs_ciencia_nueva/plugins/generic/citations/CitationsPlugin.php on line 68