The graduate follow-up process in the curricular upgrading of Systems Engineering Career at Universidad Catolica, Azogues campus

Authors

  • Juan Pablo Cuenca Tapia Universidad Católica de Cuenca, Sede Azogues, Ecuador Author
  • Juan Carlos Ortega Castro Universidad Católica de Cuenca, Sede Azogues, Ecuador Author

DOI:

https://doi.org/10.26423/rcpi.v3i3.81

Keywords:

graduate follow up, systems engineering, curriculum designs

Abstract

Careers offered at Higher Education institutions in Ecuador, within their functional structure, have a very important process that identifies and determines the behavior and labor market of their alumni; at Catholic University of Cuenca (UCACUE), such process is found at the Graduate Follow-up Department, which provides necessary feedback to the curriculum and has representatives from each one of their Faculties.  They handle fundamental techniques to improve the curricular upgrading criteria measured under the Academy indicator by the evaluating organism for Ecuadorian universities.  This is why the Systems Engineering Career of the Catholic University of Cuenca, Azogues campus, carries out the system and usage of data collection tools, social networks, etc.  By applying a field research and according to results and their interpretations, through a descriptive research, relevant aspects of continuous improvement in study plans and curriculum designs are obtained.  In this article, the process of graduate follow up is specified, taking in consideration the graduating classes between 2011 and 2013, for a total of 41: 21 in 2011, 16 in 2012, and 4 in 2013; and a sample of 100%, showing the main results of its execution, directly related to the criteria obtained at present.  

Downloads

Download data is not yet available.

References

Marulanda-Galvis J, Ortiz-Botero E, Moratto-Vásquez N, Patricia A, Rojas A. Caracterización de Egresados de la universidad en las cohortes de 2003, 2005, 2007 y momento ‘0’. Revista CES Psicología 2010; 3: 50-63.

COLLINS, R. (1986). Teorías funcionalista y conflictual de la estratificación educativa”. Educación y Sociedad, núm. 5., pp. 125-148. 3 BONAL, X. (1998). Sociología de la educación. Una aproximación crítica a las corrientes contemporáneas, pag. 74 4 ANECA: Modelo de evaluación. Criterios. s.f. Disponible en http://www.aneca.es

Aneca, Modelo de evaluación. Criterios. s.f. disponible en http://www.aneca.es 2. Bonal, X, Sociología de la educación. Una aproximación crítica a las corrientes contemporáneas. Barcelona: Paidós; 1998.

Collins, R, Teorías funcionalista y conflictual de la estratificación educativa. Educación y sociedad. Canadá; 1986.

Consolidado del estudio sobre aspectos curriculares de los graduados períodos 2011–2012–2013, Universidad Católica de Cuenca, Sede Azogues. Azogues; 2014.

Consolidado del estudio de empleabilidad de los graduados períodos 2011–2012–2013, Universidad Católica de Cuenca, Sede Azogues. Azogues; 2014.

Day, R, Cómo escribir y publicar artículos científicos, Washington D.C. Organización panamericana de la salud; 2005.

Leiva, F, Nociones de metodología de la investigación. Quito. Cámara Ecuatoriana del Libro, Núcleo de Pichincha; 2002.

Marulanda-Galvis, J; Ortiz-Botero, E; Moratto-Vásquez, N, Caracterización de egresados de la Universidad en las cohortes de 2003, 2005 y 2007 y momento ‘o’. Norteamérica, Revista CES Psicología; 2010.

Seijo, Cristina; Barroeta, M, Planificación estratégica, Madrid: EAE; 2012.

Vallejo, R, Manual de escritura académica. Guía para estudiantes y maestros. Quito: Corporación Editora Nacional; 2003.

Downloads

Published

2015-12-19

Issue

Section

Original Articles

Deprecated: json_decode(): Passing null to parameter #1 ($json) of type string is deprecated in /var/www/ojs_ciencia_nueva/plugins/generic/citations/CitationsPlugin.php on line 68