Teacher performance based on professional competencies in the accreditation processes of Peninsula of Santa Elena State University.

Authors

  • María Fernanda Alejandro Lindao Universidad Estatal Península de Santa Elena, Ecuador Author
  • Mónica Yiomar Tumbaco Muñoz Universidad Estatal Península de Santa Elena, Ecuador Author
  • Carola Annabell Alejandro Lindao Universidad Estatal Península de Santa Elena, Ecuador Author

DOI:

https://doi.org/10.26423/rcpi.v3i3.79

Keywords:

professional performance, teacher, organizational development

Abstract

Higher Education in Ecuador faces great challenges that demand the transformation of key components in universities, professional formation in several majors or specialization areas require trained and expert academic personnel who assure quality to undergraduate educational institutions.  This research has the objective of analyzing the context of the professional exercise of university teachers in the processes of accreditation of Peninsula de Santa Elena State University.  Updating of knowledge and strengthening of competencies are determining elements in the evaluation of higher education institutions.  A survey detected that in five years, there was an improvement in the competencies for teacher performance.  The main strength is in the Pedagogical actions, and the main weakness is in investigation.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Sampedro, R. Rodríguez, M., & Montes, N. La formación y desarrollo de la competencia. Pedagógica Universitaria. (2011). Pág.88-101.

Gutiérrez Moreno, R. Metodología para el trabajo con la tarea docente. Revista Pedagógica9 (2001), Pág. 47.

Garay, M., & Rodríguez, O. Capacitación del personal dentro del concepto de desarrollo organizacional. CEMLA, (1996). Pág.257-263.

Pucheu, A. ¿Cuáles son los Valores Evaluados en los Modelos de Competencias? Ciencia y Trabajo (36), (2012). Pág.293-305.

Portuondo, Á. Elementos del comportamiento organizacional contemporáneo. Folletos Gerenciales, (2005). Pág.50-62.

Oláz, Á., & Brändle, G. Diseño de una entrevista de evaluación del desempeño por competencias. Aposta, (2013) Pág.1-28.

Viteri & Palau. Propuesta de un sistema de evaluación en Base a un Modelo de Gestión por Competencias para la Dirección General de Recursos Humanos de la Fuerza Naval. Guayaquil. (2010).

CEAACES. Informe General sobre la Evaluación, Acreditación y Categorización de la Universidades y Escuelas Politécnicas. Quito. (2012).

Jiménez C., González, C., & Celis, J. Definición de un modelo de gestión de calidad para promover el desarrollo académico y la evaluación del. Global Conference on Business and Finance Proceedings, 9. (2014). Pág. 1725-1735

Downloads

Published

2015-12-19

Issue

Section

Original Articles

Deprecated: json_decode(): Passing null to parameter #1 ($json) of type string is deprecated in /var/www/ojs_ciencia_nueva/plugins/generic/citations/CitationsPlugin.php on line 68