Improving initial education teaching instruction in Ecuador: a proposal.

Authors

  • Luis Enrique Hernández Amaro Universidad Católica de Cuenca, Sede Azogues, Ecuador Author
  • Taimi Breijo Worosz Universidad de Ciencias Pedagógicas, Cuba Author
  • Ana Mari Pimentel Garriga Universidad Católica de Cuenca, Sede Azogues, Ecuador Author

DOI:

https://doi.org/10.26423/rcpi.v3i3.73

Keywords:

initial education teaching, education training

Abstract

The paper discusses an alternative to perfect the process of initial teacher education in the Ecuadorian context, from the treatment of problems of the profession, configured from the following: identification of professional problems, their valuation, settlement roads and design of educational strategies to solve professional problems and critical evaluation of their professional performance. The theoretical systematization made, other theoretical and practical studies and the results of diagnostic studies that demonstrate the need for change regarding teacher training from the treated perspective, facilitated the development of the proposed alternative.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Asamblea Constituyente, 2008. [En línea]. Available: http://www.asambleanacional.gov.ec/documentos/constitucion_de_bolsillo.pdf. [Último ac - ceso: 2015].

Secretaria de Planificación y Desarrollo, Plan Nacional del Buen Vivir 2013-2017, Quito, 2013.

CES, Ley orgánica de Educación Superior, Quito, Ecuador, 2010.

C. Alvarez, El diseño curricular, La Habana, Cuba: Pueblo y Educación, 2001.

I. Parrra, Modelo didáctico para la dirección del desarrollo de la competencia didáctica del profesional de la educación en formación inicial. Tesis en opción del título de Doctor en Ciencias Pedagógicas., La Habana, Cuba, 2002.

F. Addine y G. García, El modo de actuación profesional pedagógico: apuntes para una sistematización. En la compilación, Modo de actuación profesional pedagógico. De la teoría a la práctica., La Habana, Cuba: Pueblo y Educación, 2006.

R. Mañalich, Interdisciplinariedad y didáctica. Didáctica de las Humanidades., La Habana, Cuba: Pueblo y Educación, 1998.

F. Addine, La interacción de las relaciones interdisciplinarias en el proceso de práctica laboral investigativa de los profesionales de la educación, La Habana, Cuba: ISPEJV, 2001.

N. Andreu, Metodología para elevar la profesionalización docente en el diseño de tareas docentes desarrolladoras. Tesis de doctorado, Santa Clara, Cuba, 2005.

M. Majmutov, La enseñanza problémica, La Habana, Cuba: Pueblo y Educación, 1984.

L. Hernandez, G. Beltrán y F. Palomeque, «El tratamiento de problemas profesionales como in - centivo de la motivación profesional en estudian - tes de la Facultad de Ciencias Educativas, sede de Azogues, de la Universidad Católica de Cuen - ca, Ecuador,» de Congreso Internacional Pedago - gía 2015, La Habana, Cuba, 2015.

(12) T. Breijo, «Revista Mendive,» Octubre-Di - ciembre 2014. [En línea]. Available: http://www. revistamendive.rimed.cu/index.php/component/ content/article/36-no32ano-8jul-sep10/edito - rial220/46-editorialnumero32. [Último acceso: Fe - brero 2015].

(13) L. Hernandez, Modelo didáctico dirigido a la preparación de los estudiantes de la carrera de Licenciatura en Educación, eumed.net, 2010.

Downloads

Published

2015-12-19

Issue

Section

Original Articles

Deprecated: json_decode(): Passing null to parameter #1 ($json) of type string is deprecated in /var/www/ojs_ciencia_nueva/plugins/generic/citations/CitationsPlugin.php on line 68