The bullying, contextualized in two basic educational units of The Canton of Santa Elena -Ecuador
DOI:
https://doi.org/10.26423/rcpi.v5i2.177Keywords:
bullying, behavior, prevention, learningAbstract
The objective of this scientific report is to explain how bullying affects learning and the students’ behavior of two schools located in Santa Elena province, where it is evident aptitudes and negative actions inside and outside of the classroom. For this, it was applied the Bull test to 90 students of fifth grade of Basic Elemental Education, there was collected a background of behavior and attitudes that after the analysis this phenomenon intervenes in the different educational environments presenting in forms of physical and psychological harassment, evidence as a risk factor for the integrity and learning of the children in both Educational Institutions. Finally, the results obtained describe that Bullying is a reality that is incorporated more frequently, and because of the lack of knowledge and prevention models as well as scarce resources limit the appropriate intervention to improve adequately coexistence and school inclusion.
Downloads
References
Olweus, D. (1973). Personality and aggression. I J.K. Cole, &D.D. Jensen (Eds.), Nebraska Symposium on Motivation 1972. Lincoln: University of Nebraska Press.
América Latina: violencia entre estudiantes y desempeño escolar Marcela Román y F. Javier Murillo, revista CEPAL 104. 2011.
Bausela Herreras, E. Estrategias para prevenir el bullying en las aulas. Revista de Intervención Psicosocial, 2008. Vol. 17 N.° 3 Págs. 369-370. ISSN: 1132-055. Recuperado el 30 de septiembre de 201, de http://www.redalyc.org/pdf/1798/179814023011.pdf.
CEMPROC.Centro de Mediación, Paz y Resolución de Conflictos del Ecuador. Recuperado el 17 de 12 de 2013, de http://www.cemproc.org/ecuador/
Díaz Aguado, M. Porque se produce la violencia escolar y como prevenirla. Revista Iberoamericana de Educación. N°37. 2005. OIE. Madrid. España, 17-47.
GAIRÍN, Joaquín. El «BULLYING» Escolar. Consideraciones. Revista Siglo XXI, 2013. Pp 17 a 38.
Herrera, B. Estrategia para Prevenir el Bullying en las Aulas: Intervención Psicológica. Madrid. 2008.
Ministerio de Educción acuerdo 3412-pdf.www.educacion.gob.ec: https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2017/05/2-Guia-Acoso-Escolar-tutores.pdf
Olweus, D. Conductas de acoso y amenazas entre escolares, Madrid, Ediciones Morata. 1998.
Semfyc. Tratado de Medicina de Familia y Comunitaria (1ª edición ed.). (V. Casado, S. Calero, F. Cordón, E. De Serdio, M. Ezquerra, M. Gálvez, et al., Eds.) Barcelona: Semfyc ediciones.2007
Downloads
Published
Issue
Section
License
El titular de los derechos de autor de la obra, otorga derechos de uso a los lectores mediante la licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional. Esto permite el acceso gratuito inmediato a la obra y permite a cualquier usuario leer, descargar, copiar, distribuir, imprimir, buscar o vincular a los textos completos de los artículos, rastrearlos para su indexación, pasarlos como datos al software o usarlos para cualquier otro propósito legal.
Cuando la obra es aprobada y aceptada para su publicación, los autores conservan los derechos de autor sin restricciones, cediendo únicamente los derechos de reproducción, distribución para su explotación en formato de papel, así como en cualquier otro soporte magnético, óptico y digital.
Deprecated: json_decode(): Passing null to parameter #1 ($json) of type string is deprecated in /var/www/ojs_ciencia_nueva/plugins/generic/citations/CitationsPlugin.php on line 68