Didactic performance of the teachers of the Península of Santa Elena State University. results of a coevaluation experience

Authors

  • María Caridad Mederos Machado Universidad Estatal Península de Santa Elena, Ecuador Author
  • Carlos Eloy Balmaseda Espinosa Universidad Estatal Península de Santa Elena, Ecuador Author
  • Marilin Balmaseda Mederos Universidad Católica de Cuenca, Ecuador Author
  • Lilia Valencia Cruzatti Universidad Estatal Península de Santa Elena, Ecuador Author

DOI:

https://doi.org/10.26423/rcpi.v6i1.249

Keywords:

Teaching, teachers, teaching and learning methods

Abstract

The exercise of academic and research under the broadest freedom without any imposition or religious, political, partisan or other restrictions it is recognized in the Constitution of Ecuador and other regulations that establish the rights and obligations of teachers. The fact that there is academic freedom in the country is not incompatible with the idea that in the classes are observed universities principles and methodological procedures that consider different trends and theories related to learning like as Constructivism (Ausubel, Novak, Hanesian, 1978), the theory of social determination of mental development (Vygotsky, 1978), the theory of complexity (Morin, 1999), Connectivism (Siemens, 2004), critical pedagogy (Freire, Faundez, 2010), training in skills (Posada, 2011), among others. Also related to the formation of values, which must be addressed within the teaching process. This paper aims to analyze the successes and failures of teachers of the UPSE, from processing of the instruments used for peer review in an academic period. Peer assessment forms applied to all teachers evaluated from a frequency analysis on each item studied are discussed. The results allow some design methodological actions based on the Iceberg Model (De Miguel, 2005) and the authors already mentioned, at the institutional level to better target the training of teachers in the job itself. It is concluded that the main problems relate to the encouragement of research and reading and to the need to depose emphasis on interactive learning and appropriate use of the media.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ausubel, D. (1991). Teoría del Aprendizaje significativo. Paidós. España.

Contreras, S. (2016) Pensamiento Pedagógico en la Enseñanza de las Ciencias. Análisis de las Creencias Curriculares y sus Implicancias para la Formación de Profesores de Enseñanza Media En Revista Formación Universitaria. Vol. 9(1), 15-24 (2016). Disponible en http://www.scielo.cl/pdf/formuniv/v9n1/art03.pdf

Gimeno S, J. El curriculum: una reflexión sobre la práctica. Editorial Morata. Madrid, 1988.

González, I. (2013) Estudio de las prácticas didáctico-metodológicas de los profesores de ciencias sociales y de Pedagogía del Instituto Pedagógico Piura. En Cuaderno pedagógico. Separata 3. Año 5.

Labarrere. G. y Valdivia G., Pedagogía, 1988, p. 56

Larrea, E. (2014) El currículo de la educación superior desde la complejidad sistémica. Documento interno como Guía del CES para rediseños curriculares.

Molina, Luzcarin, Pérez Pellín, Siulbel, Suárez, Auxifrantys, & Rodríguez G, William A. (2008). La importancia de formar en valores en la educación superior. Acta Odontológica Venezolana, 46(1), 41-51.

Moreno, T. (2011) Didáctica de la Educación Superior: nuevos desafíos en el siglo XXI. Universidad Autónoma Metropolitana. Unidad-Cuajimalpa. México.

Morín E. (1999). L'intelligence de la complexité, editado por Le Harmattan, París 1999. Traducción de Jose Luis Solana Ruiz.

RAE. Versión en línea de la obra de la Real academia de la lengua española. Disponible en http://dle.rae.es/?w=diccionario. Consultada el 13 de junio de 2016.

Siemens, G. (2004). Conectivismo: Una teoría de aprendizaje para la era digital.

Silvestre, M y J, Zilberstein, Enseñanza y aprendizaje desarrollador, 2000, p. 22

Vain, P. (1998) La evaluación de la docencia universitaria: un problema complejo. Documento presentado en el marco de la Convocatoria organizada por CONEAU para la realización de trabajos Teórico-Metodológicos sobre evaluación institucional universitaria. Universidad Nacional de Misiones. Argentina, p.6

Vigotsky, L. S. (1978). Pensamiento y lenguaje, Madrid. Editorial Paidós.

Zankov, L, La enseñanza y el desarrollo, 1975, p. 70.

Published

2018-06-20

Issue

Section

Original Articles

How to Cite

Didactic performance of the teachers of the Península of Santa Elena State University. results of a coevaluation experience. (2018). Magazine Science and Innovation Teaching, 6(1), 154-161. https://doi.org/10.26423/rcpi.v6i1.249