Epistemological horizons that guide the curriculum of the race sciences basic education UPSE. proposal.

Authors

  • Aníbal Puya Lino Universidad Estatal Península de Santa Elena, Ecuador Author
  • Carlota Ordoñez Villao Universidad Estatal Península de Santa Elena, Ecuador Author
  • Margot García Espinoza Universidad Estatal Península de Santa Elena, Ecuador Author

DOI:

https://doi.org/10.26423/rcpi.v2i2.59

Keywords:

epistemological horizons, curriculum, basic education

Abstract

This article is an analysis and discussion of the epistemological horizons, the current science trends in the digital age of the twenty-first century, intended to theoretically substantiate the curriculum of the School of Basic Education Science at Peninsula of Santa Elena State University. These epistemological horizons are related to Von Bertalanffy’s General Systems Theory, Edgar Morin’s Complexity Thinking, DeSousa’s Ecology of Knowledge, Social Pedagogy, Paulo Freire’s Critical Pdagogy, George Siemens’s Connectivism, Cobo and Moravec’s Invisible Learning, and the Neuro Learning theories. These reflections are part of the guidelines provided by the Higher Education Council (CES). They are linked to learners (students and teachers), contexts, scenarios or environments, and knowledge and knowing. The curriculum developed will respond to the relevance of Ecuadorian society, to the development of competencies and practical thinking skills, but especially the interrelationship between theory and practice of teaching in the training of future teachers.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Larrea, E. El currículo de la educación superior desde la complejidad sistémica. (2014)

Pérez, A. Aprender a educar, nuevos desafíos para la formación de docentes. ISSN 0213- 8646 • Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 68 (24,2) (2010), 37-60- Pérez, A. (2013). Educarse en la era digital, Madrid: Morata (2010).

Arboleda, N. Tecnología educativa y diseño instruccional, Curso básico aplicado a la educación formal y no formal, presencial y a distancia, Bogotá: Interconed editores. (1996).

Ibáñez, E. Las teorías del caos, la complejidad y los sistemas, Impactos educativos y aplicaciones en ciencias sociales. Rosario, Argentina: HomoSapiens. (2008).

Morín, E. Los siete saberes necesarios para la educación del futuro, Francia: Unesco. (1999).

Catalán, J (2008). BOAVENTURA DE SOUSA SANTOS El ineludible compromiso de la razón postmoderna, Revista Realidad 116. (2008).

Ramírez, B “La pedagogía crítica. Una manera ética de generar procesos educativos” revista, Segundo semestre Nov.2008.

Cobo, C. y Moravec, J. Aprendizaje Invisible. Hacia una Nueva Ecología de la Educación. ISBN de la edición en papel: 978-84-475-3518-7. España. (2011)

Campos, A. Neuroeducación: Uniendo Las Neurociencias y la Educación en la Búsqueda del Desarrollo Humano Revista Digital la Educación. Organización de los Estados Americanos. N°143. (2010)

Downloads

Published

2014-12-20

Issue

Section

Original Articles

How to Cite

Epistemological horizons that guide the curriculum of the race sciences basic education UPSE. proposal. (2014). Magazine Science and Innovation Teaching, 2(2), 57-62. https://doi.org/10.26423/rcpi.v2i2.59