Autonomous work and academic performance in the basic education career.

Authors

  • Carlota Ordoñez Villao Universidad Estatal Península de Santa Elena, Ecuador Author
  • Margot García Espinoza Universidad Estatal Península de Santa Elena, Ecuador Author

DOI:

https://doi.org/10.26423/rcpi.v3i1.11

Keywords:

Autonomous work, Basic Education, Academic Guide

Abstract

This research examines the importance of autonomous work as a determinant of teaching-learning process in the classroom. The study was conducted at the State University of Santa Elena Peninsula, Faculty of Education Basic Education Career, during the years 2012 and 2013. The academic performance of the students has been assessed using observation and description. A survey conducted to 143 faculty members reveals that in order to improve the quality of education, self-regulated strategies should be implemented. Additionally, the findings suggest that the majority of learners do not properly organize their academic activities. Factors that affect this system can be identified as predominant forms of study habits and the students’ attitudes toward autonomous work. Similarly, it can be concluded that the implementation of an academic guide might improve the quality of learning. Such academic guide could include strategies, techniques and blogs that help to optimize the process of gaining knowledge.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Díaz Mario de Miguel (Dir.) Modalidad de enseñanza centrada en el desarrollo de competencias. Orientaciones para promover el cambio metodológico en el espacio Europeo de Educación Superior. Universidad de Oviedo Diciembre 2005.

Lobato y Fraile, Clemente El estudio y trabajo autónomo del estudiante, VIII, cita Merriany y Cafarella pdf.1991 htpp/www.evavalpa.org/modulo_06.

Ley Orgánica de Educación Superior s/n, Publicada en el Registro Oficial Suplemento 298 de 12 de octubre 2010.

Shell (1969 citado por Huber (2008: 65-66)

De Miguel. (Dir.). Citado (Beltrán, 1996). Métodos y Modalidades de enseñanza centradas en el desarrollo de competencias. Madrid: Alianza Universidad. (2006).

Romero, M. A, y Crisol, E Las guías de aprendizaje autónomo como herramienta didáctica de apoyo a la docencia. Universidad de Granada. Facultad de Ciencias de la Educación. España. (2012).

SENPLADES, Plan Nacional para el Buen Vivir. Documento oficial Construyendo un Estado plurinacional e intercultural. Versión Resumida. 2009-2013.

(Sánchez, Oviedo y Martínez) 2011

AGUILAR Feijoo R, La guía didáctica, un material educativo para promover el aprendizaje autónomo. Evaluación y mejoramiento de su calidad en la modalidad abierta y a distancia de la UTPL. I.S.S.N.:1138-2783. (2002, p. 241)

Régimen Académico del año 2013

Downloads

Published

2015-06-25

Issue

Section

Original Articles

Deprecated: json_decode(): Passing null to parameter #1 ($json) of type string is deprecated in /var/www/ojs_ciencia_nueva/plugins/generic/citations/CitationsPlugin.php on line 68