Competency-based university training in the career of Basic Educacion at UPSE
DOI:
https://doi.org/10.26423/rcpi.v3i2.65Keywords:
competencies, university training, curriculum design, professional profileAbstract
The main objective of this essay is to share with the scientific community, reflections and experiences of research results on the controversial issue of competency in the field of higher education in the XXI century, where the need for a new process arises in education, based on the principles of excellence, quality and relevance, with a special feature to integrate education into production and service processes, therefore, the need to organize and implement new ways of learning, teaching and organizing. In this paper the contents of the curricula that should contribute to the formation of professional skills are explained from a theoretical perspective, because they promote knowledge, skills, values and attitudes that constitute the field of knowledge, the know-how, and the know-how-to-be. All these approaches have raised the questions to be answered in this scientific report: What is meant by competency? How is it achieved?, What must the university do in order to favor its achievement ? Are there any methodological tips for the development of professional profiles?.
Downloads
References
Dellors, J. La educación encierra un tesoro. Madrid. Santillana. Ediciones UNESCO; (1996)
Perrenoud Philippe. Construir as competencias desde a escola: Brasil UNESCO (1998) “La Educación Superior en el Siglo XXI: Visión y Acción”. Conferencia Mundial sobre la Educación Superior. París, 5 - 9 de octubre (2000)
Salas Perea. Perfeccionamiento de la organización y funciones de las áreas de salud de los Municipios. Red Telemática de Salud en Cuba; (1999)
Kane Mt. “The assessment of professional competence”. Education and the Health Professions; 15:163-182; (1992)
Masseilot, Héctor. “Competencias laborales y procesos de certificación ocupacional”. En: CINTERFOR-OIT. Competencias laborales en la formación profesional. Boletín Técnico Interamericano de Formación Profesional. N° 149, mayo-agosto de (2000), p. 79.
Sladona, M. Una Mirada a la construcción de las competencias desde el sistema; (2000)
Gonzi, A. Instrumentación de la educación basada en competencias. Perspectiva de la teoría y la práctica en Australia. Ed. Limusa; (1996)
Gonzalez, J. Y Wagenaar. R. Tuning Educational Structures in Europe. Final Report. Phase One. Bilbao. Universidad de Deusto; (2003)
Downloads
Published
Issue
Section
License
El titular de los derechos de autor de la obra, otorga derechos de uso a los lectores mediante la licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional. Esto permite el acceso gratuito inmediato a la obra y permite a cualquier usuario leer, descargar, copiar, distribuir, imprimir, buscar o vincular a los textos completos de los artículos, rastrearlos para su indexación, pasarlos como datos al software o usarlos para cualquier otro propósito legal.
Cuando la obra es aprobada y aceptada para su publicación, los autores conservan los derechos de autor sin restricciones, cediendo únicamente los derechos de reproducción, distribución para su explotación en formato de papel, así como en cualquier otro soporte magnético, óptico y digital.
Deprecated: json_decode(): Passing null to parameter #1 ($json) of type string is deprecated in /var/www/ojs_ciencia_nueva/plugins/generic/citations/CitationsPlugin.php on line 68