Learning styles: an approach in basic education teachers in the schools of Santa Elena Province.

Authors

  • Carlos Cañedo Iglesias Universidad Estatal Península de Santa Elena, Ecuador Author
  • María Caridad Mederos Machado Universidad Estatal Península de Santa Elena, Ecuador Author
  • Gina Parrales Loor Universidad Estatal Península de Santa Elena, Ecuador Author
  • Yuri Ruiz Rabasco Universidad Estatal Península de Santa Elena, Ecuador Author

DOI:

https://doi.org/10.26423/rcpi.v3i3.87

Keywords:

learning styles, basic education, developing learning

Abstract

The objective of this work is to conceptualize learning as a truly developer and how these processes of internalizing and externalizing behave, it also pretends to share the results of an assessment using the Money-Alonso questionnaire of learning styles applied to 180 basic education teachers in the Province of Santa Elena.  According to the obtained results, it is generally observed, that teachers use the reflexive learning style, followed by those who use the active learning style.  A few of them use a pragmatic and theoretical style, this methodology made it possible to know and diagnose the learning styles of teachers at the schools of the peninsula and becomes one of the scientific actions of this research project “Pedagogical Strategies to achieve an inclusive education in the Basic Education school in the Province of Santa Elena, developed by the Peninsula of Santa Elena State University.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Vigotsky, L. S. Pensamiento y lenguaje, Madrid. Editorial Paidós. (1978)

Ausubel, D. Teoría del Aprendizaje significativo. Paidós. España. (1991).

Rodrigo, M.J. Representaciones y procesos en las teorías implícitas. En: M.J. Rodrigo, A. Rodríguez y J. Marrero, Las teorías implícitas. Una aproximación al conocimiento cotidiano (pp.95- 122) Madrid: Visor. (1993).

Bruner, J. Actos de significado. Más allá de la Revolución Cognitiva. Alianza. (2006).

Hilgard, E.: Teorías del aprendizaje. Edición Revolucionaria. Inst. Cubano del Libro, C. de La Habana, (1961).

Freire, P. Pedagogía de la autonomía. Paz e Terra SA Ciudad: Sao Paulo. (2009).

Cañedo, C. M. El paso del Sistema Real al Esquema de Análisis. Una estrategia Didáctica en la formación del ingeniero Mecánico (Tesis en opción del título de Doctor en Ciencias Pedagógicas, Cfgos, --120p). (2004).

Gagné, R.M. Diseño de la enseñanza para un aprendizaje eficaz. McGraw-Hill Interamericana, México, (1993).

Alonso, C. M., Gallego, D.J. y Honey, P. Los estilos de aprendizaje. Procedimientos de diagnóstico y mejora. España: Ediciones Mensajero. (1997).

Downloads

Published

2015-12-19

Issue

Section

Original Articles

Deprecated: json_decode(): Passing null to parameter #1 ($json) of type string is deprecated in /var/www/ojs_ciencia_nueva/plugins/generic/citations/CitationsPlugin.php on line 68