Middle school teachers versus the technological resources approach and application at Provincia Los Rios.

Authors

  • Gloria Valencia Vivas Universidad de las Fuerzas Armadas – ESPE, Salinas - Ecuador Author
  • Wendy Wasbrum Tinoco Universidad de las Fuerzas Armadas – ESPE, Salinas - Ecuador Author
  • Margarita Palma Samaniego Universidad de las Fuerzas Armadas – ESPE, Salinas - Ecuador Author

DOI:

https://doi.org/10.26423/rcpi.v3i3.86

Keywords:

technological resources, classroom process, middle education

Abstract

The intention of this research work is to measure the level of knowledge and classroom usage of  technological resources of the teachers at Seis de Octubre High School, in Ventanas, Los Rios Province. The obtained data are based on the application of empirical methods to teachers, authorities, and students, who made it possible to assess the level of computing knowledge and demonstrate a deficit in the usage of information technology.  This study was carried out in class under the descriptive type field research, with a case study methodology.  The findings of the investigation confirm that not using technological resources in class provokes backwardness in good pedagogical practice supported by technology.   It is proposed to design a continuous Informatics educational program and training  for teachers, in order to generate important changes in the members of the institution, such as high competitiveness of teachers and an education that meets the technological advances that have a significant influence on our society.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aportes de la aplicación de la informática educativa [Internet] Maracaibo Estado Zulia, Venezuela: Ministerio de Educación y Deporte. 2005 – [Citado 2015 Ago 15] disponible en: http://www.monografias.com/trabajos25/informatica-educativa/informatica-educativa.shtml

Angulo J, Pizá R, Mortis S, García R, Valdés A Carlos E y Torres C. Informe Técnico de Investigación Educativa en competencias digitales en el uso de las Tecnologías de Información y Comunicación en profesores de Secundaria; 2012; Obregón, Sonora, México. p22.

Rivera A, editor. Congreso Internacional de Formación Docente en entornos virtuales para la transformación del aprendizaje; 2011; Pachuca- Hidalgo. México, EDUTEC c2011.p2

Lara M. Fundamentos de Investigación. Un en - foque por Competencias. 1ra Edición. México: Afaomega Grupo Editor S.A; 2011. Capítulo 2, La investigación como proceso de construcción Social; p.51

Hernández R, Fernández C, Baptista P. Metodología de la Investigación. 5ta Edición. México: Mc Graw Hill; 2010. Capítulo 7, Concepción o elección del diseño de investigación; p.163

Valencia Vivas G. Actualización informática de los docentes y procesos de aprendizaje en el Colegio Nacional Seis de Octubre, de la ciudad de Ventanas. Diseño de un Programa de capacitación y Formación continua para Los docentes. [Tesis Maestría]. Guayaquil - Ecuador: Universidad de Guayaquil;2011.

Downloads

Published

2015-12-19

Issue

Section

Original Articles

Deprecated: json_decode(): Passing null to parameter #1 ($json) of type string is deprecated in /var/www/ojs_ciencia_nueva/plugins/generic/citations/CitationsPlugin.php on line 68