A new educational conception for professional training at universities in Ecuador

Authors

  • Rolando Juan Portela Falgueras Docente Universidad Nacional de Educación, Ecuador Author
  • Pablo Cisnero Quintanilla Decano Universidad Católica de Cuenca, Ecuador Author
  • Luis Enrique Hernández Amaro Universidad Nacional de Educación, Ecuador Author

DOI:

https://doi.org/10.26423/rcpi.v4i1.110

Keywords:

pedagogical approach, university substantive processes, vocational training

Abstract

Recent changes that have been taking place inside Ecuadorian universities are based on new trends found in Latin American and other international higher education institutions in correspondence with current Higher Education Law, Academic System Regulations and other provisions enforced in the higher education governing bodies of Ecuador. In response to these new requirements, a proposal for an alternative pedagogical concept of integration in training processes is presented. This concept is oriented towards the establishment of new forms of organization of knowledge and academic organization, and learning, from a systemic, integrated and contextualized view of such processes, thus it becomes the learning to be of professional training as a referent for the strengthening and transforming of today’s Ecuadorian universities.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Asamblea Constituyente. Constitución del Ecuador. Quito, Ecuador. (2008).

Presidencia de la República. Ley Orgánica de Educación Superior. Quito, Ecuador. (2010).

CES Reglamento de Régimen Académico. Quito, Ecuador. Disponible en: http://www.ces.gob.ec/. (2013).

CEAACES Modelo de Evaluación de Carreras Presenciales y Semipresenciales de las Universidades y Escuelas Politécnicas del Ecuador. Quito, Ecuador. Disponible en: http://www.ceaaces.gob.ec/.(2013).

Larrea EModelo educativo. Fundamentos Epistemológicos, Políticos, Antropológicos y Filosóficos. Guayaquil, Ecuador. (2014).

UCACUE Modelo Educativo. Universidad Católica de Cuenca. Cuenca, Ecuador. (2015).

Secretaría Nacional de Planificación y Desarrollo (SENPLADES) Plan Nacional de Desarrollo/ Plan Nacional para el Buen Vivir 2013-2017: [Versión digital en pdf]. Quito, Ecuador. (2013).

Larrea E. El currículo de la Educación Superior desde la complejidad sistémica. Algunas consideraciones para orientar el proceso de construcción del nuevo modelo de formación universitaria. Guayaquil, Ecuador: Primer Taller del Plan de acompañamiento del CES para la implementación del Reglamento de Régimen Académico. CES. Disponible en: http://www.ces.gob.ec/. (2014).

Downloads

Published

2016-06-11

Issue

Section

Original Articles

Deprecated: json_decode(): Passing null to parameter #1 ($json) of type string is deprecated in /var/www/ojs_ciencia_nueva/plugins/generic/citations/CitationsPlugin.php on line 68